dinsdag 9 juli 2013

11 mei Suriname. Gelukkig is trimmen geen trimmen

Wakker worden gaat niet zo heel lekker. Het was ook laat en het werd nog later. Ik kijk naast me en kijk in twee hele lieve slaperige ogen. Deze dag gaat er niet veel gebeuren vrees ik. Ik stap uit bed om koffie te maken en wat snoepjes te eten. Het dansen, de warmte, en de Borgoe zorgen voor hypo’s, alcohol breekt namelijk suiker af en het dansen ook en warmte ook. Dit wist ik van te voren dus ik ben er op voorbereid. Wine gums en gewone cola liggen in de aanslag. Als de koffie klaar is is mijn suikergehalte ook weer normaal en ik breng de koffie naar de heerlijke koele slaapkamer. Als de koffie op is zetten we een tweede kopje, daarna zouden we eigenlijk wel een keer moeten gaan douchen.

Zo’n dag dus, heerlijk.

Aan het eind van de middag is er een trimloop, georganiseerd door het ziekenhuis. We doen ook mee hoorde ik gisteren. Alleen moet ik eigenlijk niet denken aan trimmen in deze warmte en in deze staat. Ik word uitgelachen: “nee joh, trimmen is rustig lopen hier.”
“Ohh wandelen dus?” Reageer ik opgelucht.
“Ja voor jou is dat wandelen, maar hier is wandelen weer iets anders. Dat is in een auto heel langzaam rondjes rijden.” Legt Elise me uit. “Kom we gaan naar de chinees, we hebben niks te ontbijten in huis.”
“Kunnen we niet gewoon een broodje halen?” Vraag ik bezorgd en verbaasd over het feit dat ze nu al zin heeft in chinees.
“Oh ja dat weet je natuurlijk ook niet, de ‘Chinees’ is hier de supermarkt. Omdat de supermarkt eigenlijk altijd van een Chinees is. Als je boodschappen gaat doen dan ga je dus naar de Chinees.”

Tja.

We gaan chinezen dus, om het allemaal nog verwarrender te maken. De chinees ziet er uit als een loods met rekken waar producten in staan die je normaal gesproken in een supermarkt terug vindt. Het is aan te raden om goed te kijken naar de houdbaarheidsdatum hier. Want de chinees doet dat denk ik niet. De Chinezen zijn niet per se heel onvriendelijk, ze communiceren alleen niet zo makkelijk. Ze spreken geen Engels, laat staan Nederlands of Surinaams. Hoe ze de boel draaiende houden is me dan ook echt een raadsel. We hebben broodjes en beleg en wandelen, ….ehhhh… Trimmen weer rustig terug naar huis.

De trimloop blijkt best wel een groot evenement te zijn. Er gebeurt hier niet zo heel veel hier dus als er iets gebeurt doet iedereen ook lekker mee. De regionale televisie is ook uitgerukt en staat met verschillende camera’s langs het parcours. We beginnen met het volkslied, daarna volgt een hysterische warming up om daarna te gaan….ehhh…….trimmen. Ik heb begrepen dat deze trimloop is om lichaamsbeweging te promoten. Obesitas en alle gevolgen van dien zijn in Suriname echt een probleem. Ze houden hier namelijk heel erg van wandelen.

Een drumband gaat voorop en leidt de dans door de straten van Nickerie. Vol enthousiasme swingen de eerste mensen er achter aan. Alle lagere scholen en sportverenigingen doen mee en die komen er dan ook langzaam achter aan. De judo club in judopak, de kleine voetballertjes ook in tenue en de schoolkinderen in hun schooluniform. Het is net de avondvierdaagse.

Langs de kant van de weg staan of zitten mensen toe te kijken hoe wij vrolijk door de straten stappen. Zoals altijd met dit soort dingen kijken de mensen voor wie het echt belangrijk is toe. Met een sigaret in de ene hand en een fles Parbo bier in de andere zien ze allemaal slanke mensen voorbij komen. Maar ja je moet ergens beginnen en hopelijk krijgen ze de geest door het zien van ons.
Aan de finish krijgen we cola light, wat ook echt gepromoot moet worden want ze drinken hier alleen maar hele zoete drankjes, en we krijgen een mierzoet Fernadez ijsje. Ja de logica ontgaat mijn ook. En het wordt nog mooier. Aansluitend is er namelijk een feestje bij de directeur van het ziekenhuis. De Parbo is gratis,de roti goed gevuld en het toetje lekker zoet. De muziek staat weer keihard en ik herken de DJ en zijn gevolg van het feestje van gisteren. De wandeling was denk ik een kilometer of vier maar iedereen zit uitgetelt op de nieuwe tuinstoelen zijn roti te eten. Om deze weg te spoelen met Fernandez, cola of Parbo bier.

Cola light hadden ze helaas niet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten